torsdag 27. oktober 2011

Har empati kort holdbarhetstid?

Det er snart 100 dager siden hele landet vårt fikk sin grunnvold og sin uskyld rystet.
Hverdagen er tilbake, og med den; kritiske, smålige og til dels ondskapsfulle etterpåkloke ord.
Hvor ble det av rosehavet, omsorgen, varmen og samholdet? Har gode hensikter og empati kort holdbarhetstid? Er empatien allerede utgått på dato?
Alt og alle skal granskes. Hva ble ikke gjort? Hvem gjorde ikke hva? Hva burde vært gjort annerledes? Hvor kort tid kunne vært brukt på redningsaksjonen?
"Utøyamassakeren var deres egen skyld," får overlevende vite av anonyme refsere.
Jeg spør igjen: Hvor ble det av varmen og samholdet?
Det er innlysende at ting kunne vært gjort annerledes. I dag har vi fasiten. Nå vet vi hva som skjedde. Det er så lett å sitte på gjerdet og løse alle floker, i etterpåklokskapens ånd. Men etterpåklokskap er ikke klokskap. Det er, i beste fall, læring for fremtiden.
Jeg er overbevist om at hver og en gjorde sitt aller beste, ut fra det som var tilgjengelig av opplysninger der og da.
En bombe hadde rasert regjeringskvartalet og Utøya var et inferno. Det var manglende og motstridende informasjon. Det var blødende og terroriserte mennesker, både i Oslo og på øya. Kapteinen på M/S Thorbjørn hadde nettopp sett sin kone bli skutt og drept. Unge mennesker hadde sett sine venner falle. Det vi ikke i vår villeste fantasi kunne ha forestilt oss kunne skje, var skjedd.
Hvem av oss kan, med hånden på hjertet, si at vi ville ha oppført oss bedre, gjort bedre, vært raskere, modigere, klokere ...?
Vi, som ikke var der, har ikke peiling på hvordan det var å befinne seg midt i et helvete. Likevel mener vi at vi har svaret på hvordan hjelpearbeidet burde vært organisert. Hvem som burde ha gjort hva, og hvordan og når.
La oss legge vekk mistenksomheten, kritikken, etterpåklokskapen,
nysgjerrigheten og besserwisserheten.
La oss ta frem empatien igjen, og vise at den har lenger holdbarhetstid enn 100 dager.

25 kommentarer:

  1. Som alltid - kloke ord!

    SvarSlett
  2. Enig med deg, Gunnhild. Det siste overlevende og berørte fra regjeringskvartalet og Utøya burde oppleve, er dårlig samvittighet for at de overlevde.
    Leste et innlegg i Bergens tidene idag, om den kontoversielle bloggeren Eivind Berge. Når man leser synspunkter og meninger som dette, blir man påmint at det er så utrolig viktig å ikke glemme..http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Breivik-sympatisr-til-UiB-2599583.html#.Tql9CXCTmwo.facebook Hvis du vil ta en titt :)

    - Tonje

    SvarSlett
  3. Dette er det beste jeg har lest om det som har skjedd etter at sjokket har lagt seg! Jeg er så utrolig enig med deg!! Jeg blir kvalm av dette jaget etter syndebukker og feilvurderinger. Du sier det utrolig bra, alle gjorde sitt beste, og at vi må ta med oss det vi kan av lærdom for framtiden! Flott skrevet!!

    SvarSlett
  4. Kloke, kloke ord, Gunnhild.
    Dette burde trykkes i en avis? Kronikk?

    SvarSlett
  5. Hei.
    Jeg blir drittlei av å ikke kunne åpne en avis uten å få slengt i ansiktet alle artiklene om hvem som gjorde hva galt, og hvordan ting skulle vært gjort bedre. Og ikke minst denne letingen etter syndebukker, som Mariann nevner over her.
    Det var kun en gjerningsmann den 22. juli. Alle andre gjorde det de kunne, for å redde sitt eget liv, eller andres.

    SvarSlett
  6. TAKK, FRU CORWIN!
    Atter noen kloke ord! Enig med dinosau, dette bør mange lese!
    :) Grethe

    SvarSlett
  7. Hei Gunnhild! :-)
    Jeg har hørt veldig mye om boken Idas dans, og tenkte at nå skal jeg lese den. Jeg har lest den ut på noen få dager, og jeg har grått under den hele tiden. Den er den fineste boken jeg noensinne har lest! Og ikke minst rørende.. Min mor har gått igjennom brystkreft, og kreft - er noe dritt. Jeg føler nesten at jeg kjenner deg via boken. Jeg har nesten ikke ord. Nå gleder jeg meg til å lese "Etter dansen". Den er i høye forventninger til tross for den gode boken Idas Dans. Får håpe det går bra med alle dere. Og jeg har en sterk medfølelse til dere..
    - Heidi.

    SvarSlett
  8. Grethe og Heidi: Takk :)

    SvarSlett
  9. Veldig, veldig klokt og godt skrevet. Det er trist hvis empatien visnet med rosene. Jeg håper virkelig at de berørte får den hjelpen som det ble sagt at de skulle få. Vi har det så godt her i landet at vi har lett for å glemme at å ta vare på hverandre er mye, mye viktigere enn all verdens status og materiell velstand.

    Ønsker deg ei riktig god helg!

    Trine :)

    SvarSlett
  10. Hei modige, flotte og inspierernde Gunnhild.
    Jeg ville bare si at du er en sann inspirasjonskilde og at jeg er så glad for at du deler tankene dine med oss. Jeg har i 2 uker en blogghopp på bloggen min og legger deg opp som en som inspirerer meg slik at andre kan se deg og ! Håper dette er i orden! Ta gjerne en tur innom og link opp noen som inspirerer deg!Så deler vi de gode bloggene
    MVh renate
    http://thegrandproject.blogspot.com/2011/11/day-188-la-deg-inspirere.html

    SvarSlett
  11. Takk for gode kommentarer, Susanne, Trine og Renate.
    Og til deg, Renate: Tusen takk for en veldig hyggelig gest :)

    SvarSlett
  12. Veldig bra skrevet ! !

    Kjøpte forresten etter dansen fra cdon.com nettop, ser frem til og lese den i kveld! Har bare lest bak og jeg ser allerede at det er lærerike ord inni den. Om det og få lov til og sørge på sin måte, uten at noen skal dømme deg for du ikke "sørger rett"

    Du er sterk Gunnhild. Ida og søsknene er heldig som fikk deg som mamma:)

    Vil dele en sang med deg som jeg syns er helt nydelig.
    http://www.youtube.com/watch?v=pxZhEcTzn6Q

    SvarSlett
  13. Hei Linda.
    Takk for fine ord. God lesing i kveld.
    Jeg har vært inne og hørt sangen. Vakkert. Takk.

    SvarSlett
  14. Hei Gunnhild

    Det kan virke som empatien blant nasjonen er litt borte men du skal vite at empatien innad i AUF langt ifra er borte. Jeg er med i AUF og er dermed med i grupper på facebook. Du skulle sett alt som blir skrevet der, så skjønner du hva jeg mener :)

    SvarSlett
  15. Takk for at du forteller meg det, Sandra. Det gjør godt å vite :)

    SvarSlett
  16. Nå er jeg ferdig med å lese både Idas dans og etter dansen. Har faktisk valgt bøkene som særemne i Norsk på skola :) veldig bra og rørende bøker!

    SvarSlett
  17. du får virkelig sagt det, gunnhild ! jeg er veldig enig i det du skriver, og du utdyper det jeg mener enda mer.

    SvarSlett
  18. Kjempe bra skrevet! Man kan begynne å lure på om empati har holdbarhetsdato. Det er mye etterklokpåskap gående rundt. Det er debatter og avisinnlegg om hva som burde ha gjort, ting som burde vært tilgjengelig. Tror ikke det hjelper så mye akkurat nå annet enn til læring i fremtiden,som du skriver.

    SvarSlett
  19. Hei Gunnhild. Våre spor krysser igjen. Som en skjebnens ironi. Begge utgir vi bøker i høst. Og så blir jeg nå rammet av kreft jeg og. trodde jeg var udødelig, usårlig. Venter nå på å få vite behandling, få operasjonstid etc. I mellomtiden blir bokbloggen kreftblogg eller leveblogg, AC På direkten kanskje... Ville at du skulle vite

    SvarSlett
  20. Takk for mange gode tilbakemeldinger og fine ord om Idas Dans.
    Anne Cecilie: Jeg har lagt igjen kommentar på bloggen din. Håper det funker denne gangen. Jeg kommer tilbake til deg, via andre linjer.
    Fingrene er allerede krysset, og kommer til å forbli det.

    SvarSlett
  21. <3 til deg, motionocean

    SvarSlett
  22. Der satte du gode ord på noe jeg har hatt i tankene lenge.
    Hvorfor dele ut skyld i alle retninger, når det i bunn og grunn kun hører hjemme hos én mann?

    SvarSlett