tirsdag 10. august 2010

En hyllest til alle på krykker

Krykker er et flott hjelpemiddel når beina streiker. Men ...
Hvor er den tredje armen når to er opptatt med hver sin krykke?

Sommeren har gitt meg ny innsikt i krykkelivets mysterier. Jeg har tatt bryggetrikset mitt.
Hva et bryggetriks er? Mitt består i å hoppe fra båt og ca en meter ned til brygge. For å oppnå et vellykket triks er man avhengig av brygge med litt avstand mellom bordene. Akkurat nok til å få en smekker liten fot mellom. Problemet er selvsagt at det ikke er plass til hele leggen. Da blir det bråstopp, og masseforflytninger. Alt vev, og evt forekommende muskler, flyttes til rett under kneet. Tro meg; det ser ikke bra ut!!!

Hittil har jeg vært ganske fornøyd med mine lange, relativt velskapte ben. Men aldri har de vært gjenstand for sånn interesse som nå. Jeg blir kjent med alle. "Det der ser ikke godt ut..."
Diverse leger blir jeg stadig bedre kjent med, etter utallige sykehusbesøk. Vi har forresten et ok helsevesen folkens. Ikke alle har det. Det burde jeg selvsagt minne meg selv på når frustrasjonen når de store høyder...

Nå tilbringes dagene med beinet opp, eller hinkende rundt på krykker. Med avrevne muskler, og blodansamlinger i bøtter og spann (bokstavelig talt) leter jeg febrilsk etter en tredje arm. Hvordan i huleste flytter man vannglasset fra kjøkkenbenken til sofaen? Jeg har etter hvert tatt i bruk en lekekasse på hjul. Der plasserer jeg vannflaske, glass, kaffekanne, kopp og tallerken med mat... og vin. Jeg mener bestemt at legene har sagt; "drikk mye vin."
Så skyver jeg lekekassen foran meg fra kjøkken til stue. Bukse med hundre lommer er et annet triks, for frakting av mobiltelefon, penn, lipgloss og andre nødvendigheter.
Men moro er det ikke. Jeg er jo ikke syk. Jeg er proppfull av energi, og ingenting å bruke energien min på. Grrrrrrrrrrr!
Hittil har jeg ikke en gang funnet en akseptabel stilling for å kunne skrive. Selv laptopen er blitt en fiende. Til nå! Etter snart tre uker er endelig beinet så smått i bedring. Og jeg er iferd med å bli venner med pc'n igjen. Puh ...
Nå skal den få bli mottager av min irritasjon og frustrasjon istedenfor mine omgivelser. Det tror jeg de er glad for.

Og Nick? Formodentlig snart på vei sydover, i magen på en eller annen stor trekkfugl. Men kattungen Mio har erstattet undulat Nick. En halvdød og utsultet stakkar, forlatt av mor, er reddet fra den visse død av en gjeng snille barnebarn.

Det er fremdeles litt sommer igjen. Og jeg sier som min gode venninne; "Vær forberedt på det uforutsette."
Og bravo til alle dere som mestrer krykkelivet! Det er jaggu atskillig vanskeligere enn jeg hadde trodd.

18 kommentarer:

  1. God bedring til beinet ditt!! Krykker er hat.. Og fortsatt god sommer:o)

    SvarSlett
  2. Å kjære vene, det hørtes helt svimlende vondt ut, det bryggetrikset ditt. God bedring!
    Og klart at legen sa "drikk mye vin". Det er jo helt logisk. :)

    SvarSlett
  3. Ida Ek. Ja, krykker er faktisk hat. Men uten dem ville jeg ha ligget pal ett eller annet sted ;)
    Hanne: Ja. Vin er intet annet enn logikk!

    SvarSlett
  4. hehe, ja det er sant! Viktig å se det possitive i ting! Også tenk så sterk du blir i det andre beinet! :D

    SvarSlett
  5. Herrefader! Det er så vanvittig å lese om hva du har gjort, at jeg grøsser! AU! Max uflax, du har all min sympati, stakkar ... nå ser jeg også at du slett ikke er rådløs, så dette ordner seg - og skjønner bedre hvorfor du mener vi skal legge oss på sofaen ;) Javisst, noen ganger er det bare å kapitulere! Helt klart at legene sa at mye vin er å anbefale :) Jeg har aldri gått på krykker (bank i bordet), men har ingen problem med å se at det medfører komplikasjoner. Vet hvordan det er å ha overskuddet, men ikke få tatt det i bruk - man kan fort bli mismodig ..opp med hodet, du raske jente! Ønsker deg snarlig bedring! Klem :)

    SvarSlett
  6. Kommentaren "Det der ser ikke godt ut..." fra en lege er sjelden et godt tegn. Stakkars deg, jeg får vondt bare å lese om det. Håper du gror raskt! Det er tydelig vi Gunnhildene liker å lære av våre erfaringer også når de gjør vondt :)Takk for kloke tanker - og v.god bedring!

    SvarSlett
  7. God bedring til den stakkars foten din! Og å snille barnebarn du har :) Blir glad av å høre sånt. Har lest altfor mye om forlatte kattunger i sommer, så det er bra noen gjør opp litt for andres idioti.

    Fortsatt god sommer!

    SvarSlett
  8. Embla, ja da, sofaen er sommerstedet ;)
    Gunhild; Takk, og i like måte. Jeg tror vi Gunhilder gror raskt. Vi hopper og gliser før vi vet ordet av det ... håper jeg :)
    Malin; Ja, snille barnebarn, det har jeg. I dette tilfellet tror jeg nok det er kattungens mor som er forlatt en tidligere sommer. Og som fikk kattunger i år, og forlot den ene. Som nå er i god behold og i ferd med å bli en skikkelig bølle. Men med 4 menneskesøsken, og to hundesøsken trenger den kanskje å være litt bøllete :) Søt er den i hvert fall.

    SvarSlett
  9. Dette var mildt sagt kjedelig, Gunnhild! Det må ha gjort, og gjør kanskje fremdeles, forferdelig vondt! Håper det leges best mulig! Og så er det godt å registrere at hodet ikke ser ut til å ha tatt skade! Det ser ut til at du mestrer fint det å gå på krykker, oppfinnsomheten er stor! Du skal være glad du ikke bor i 4. uten heis, jeg hadde en liten periode på krykker. Det ble særs lite elegant i trappen!

    Kan forresten nevne at våre sønner har vært på samme fest. Min har lest Idas dans og ble svært engasjert av den. Hans pappa døde jo av ALL før han ble født. Så disse to unge herrer har visst snakket litt sammen.

    God bedring til deg, og så får laptopen gjennomgå så lenge :)

    SvarSlett
  10. Grethe; 4 etasje, uten heis, med krykker - Åh herregud. Det er jeg glad jeg slipper. De to siste dagene er benet blitt stadig bedre, endelig. I dag skal jeg begynne opptrening hos fysiterapeut. Det går fremover :)

    SvarSlett
  11. Jeg drøyer'n litt, Elisabeth. Men ja, så avgjort; Skål! Og takk.

    SvarSlett
  12. Takk til deg, fru Storlien :)

    SvarSlett
  13. Uffameg! Det høres ikke godt ut!

    Krykker, ja, det er nok ikke noe særlig. Heldigvis har jeg sluppet unna dem. (Det er egentlig utrolig med tanke på hvor mye rart jeg kommer ut for - noen som sa snublefot?) Man blir overrasket over hvor stort behov man faktisk har for de forskjellige kroppsdelene når de plutselig blir satt ut av spill. Selv husker jeg godt sommeren 04, da vi var to femtenåringer på båttur i to uker - meg med brukket arm, min venninne med brukket bein. Knoll og tott var til god hjelp for de voksne det året! (Grunnlag for godt samarbeid, dog. Jeg hoppet i land og dro inn båten, så min venninne kunne gå i land pent og forsiktig. Deretter fortøyde hun båten.)

    God bedring!

    SvarSlett
  14. Takk Thale, for god trøst. Dere to venninner må jo ha vært selve oppskriften på samarbeid :)

    SvarSlett
  15. Usj. Jeg tror rett og slett jeg skal la være å prøve meg på det bryggetrikset ditt. Det kan du få ha helt for deg selv.
    Krykking er definitivt en kunst. En kunst for de med sterke armer. Ikke for sånne som meg som bare har fiskepudding i armene. Men jeg har vært på krykker selv. Og vet hvor lite morsomt det er. Men vin må drikkes. Sånn er reglene. ;)
    Alle ønsker om god bedring til deg! <3

    (Kjøpte forresten Idas dans i ferien min. Jeg har lest boka en gang tidligere. Gråt meg gjennom de fine sidene, gråt meg gjennom de vonde. Nå følte jeg at jeg burde eie den. Og lese den igjen. Den er så utrolig vakker. Både boka, du og familien din.)

    SvarSlett
  16. skjønner helt hvordan du hadde d. Har nå gått hele julen med gips og krykker etter ankeloperasjon, og har 4 lange uker igjen. Det høres kanskje lett ut å gå på krykker, men det er det så absolutt ikke. Ingen ting fungerer uten den ekstra - armen, men det er greit med hjempemidler som ryggsekk og veske.
    Begynner i tillegg å få vont i baken og foten av å ha den strekk ut i været pga blodansamlinger.

    Holder meg foresten til den vinen jeg også ;)

    SvarSlett