onsdag 28. april 2010

ET MIRAKEL

Dagens Aftenposten viser noe jeg aldri har sett: En politiker, Olav Gunnar Ballo, kommer med en uforbeholden unskyldning til tidligere helsedirektør Anne Alvik.
Hans beklagelse er iøyenfallende plassert, trykket på trekvart side, med store bokstaver!
Når opplevde vi sist en politiker si høyt og tydelig; "Jeg tok feil."
"Min kritikk var urimelig og uberettiget, basert på sviktende forutsetninger,"
sier stortingsrepresentanten.
Bravo, Olav Gunnar Ballo!
Det er høyst menneskelig å ta feil, og å uttale seg om noe man ikke har satt seg godt nok inn i. Men enda mer menneskelig, og ikke minst ærefullt, å be om unskyldning når feilen oppdages.
Ballos innlegg viser til personforfølgelsen av overlege Stig Ottesen, som ble anmeldt av en kollega for å ha gitt aktiv dødshjelp til en kreftsyk pasient.
Ottesen var elsket av kreftpasienter i Bærum. Han var engasjert og empatisk, og bedrev ikke aktiv dødshjelp. Han smertelindret. Det er stor forskjell på å medisinere med intensjon å smertelindre, og å gi aktiv dødshjelp. Rigorøs smertelindring kan føre til avkortning av livet. Men i dette tilfellet snakker vi om uutholdelige smerter hos allerede døende pasienter. Ottesen var de aller sykeste og mest lidende kreftpasienters beste hjelper.
Helsetilsynet, med Anne Alvik i spissen, konkluderte med at aktiv dødshjelp ikke hadde forekommet, og måtte tåle sterk kritikk, fra blant andre Ballo, for "slett behandling av anmeldelsen".
Både Stig Ottesen og Anne Alvik fortjener oppresning i denne saken. Begge utførte sin jobb på en god måte. Det må ha vært svært tungt å stå i den orkanen som urettmessig blåste rundt dem.
Derfor: Heia Stig Ottesen og Anne Alvik. Og bravo, Olav Gunnar Ballo!
... som øyensynlig har baller nok til å våge å gå ut med en offentlig beklagelse ...

8 kommentarer:

  1. Atter et flott innlegg, Gunnhild! Da er det flere enn meg som tenkte det samme. Så flott, at slikt kommer så tydelig på trykk! Med tanke på all den slakt av ulike personer vi stadig får servert, fantastisk å lese "Jeg tok feil." Det står det virkelig respekt av. Kanskje flere leser det og gjør som Ballo, både i denne og andre saker der folk urettmessig er anklaget for å ha handlet feil.

    SvarSlett
  2. Grethe: Enig. La oss håpe at Ballo får åpent skryt for å ha vært så tydlig og uforbeholden. Og at andre blir fristet til å gjøre det samme.

    SvarSlett
  3. Ikke bare vakker, men lynende intelligent også...

    SvarSlett
  4. Hei Gunnhild!
    Takk for en sterk,livsnær og ærlig bok i "Idas dans"... Har lest den to ganger, og gråt like mye andre gangen...Du treffer de såre,nære strengene i meg... TAKK!
    Har lest litt her på bloggen; tror jeg linker deg jeg, om det er ok:)

    Hilsen fra Elisabeth

    SvarSlett
  5. Hei Elisabeth.
    takk for pene ord om Idas Dans. Velkommen til meg, og link i vei :)

    SvarSlett
  6. Ballo viste såvidt jeg husker også gode takter i forbindelse med "svine-vaksinen". Tror han mistet en datter nylig, og har vel gjort sine livserfaringer. Synd han sluttet i politikken. Tror vi kunne trenge flere politkere med evne til å si "jeg tok feil".

    SvarSlett
  7. Ja, ikke sant, Arvid? Flere av dem!

    SvarSlett