tirsdag 16. februar 2010

Om tvillinger og OL-deltager-mobbing

Jeg hadde tenkt å skrive litt om 10 måneder unge barnebarn-tvillinggutter ...

... verdens skjønneste, faktisk. Og det er ikke en gang skryt.

Jeg var barnevakt noen timer i dag. T er et eneste stort glis. B er syk.

Det er ikke alltid greit å være verken tvilling eller mormor, når en er syk.

B vil gjerne ligge stille på mormors fang og kose, og mormor vil gjerne trøste syke lille B. Friske, glade T derimot er klar for å både leke, krabbe og klatre. Ingen av dem får akkurat det de ønsker. Det er kjipt, men god læring i å være tvilling - å vente på tur, å akseptere at en får noe du ikke får, å dele på godene.

Det er viselig laget, det at man ikke får barn i godt voksen alder. Jeg kjenner at mine evner som barnepasser er nokså rustne. Det er deilig, men slitsomt å ha ansvaret for to skjønne små tvilling-gutter.

... Det er slitsomt å være norsk langrennsløper Petter også i disse OL-dager. (Ja da, jeg vet at dette skulle være OL-fri sone.)

Norske langrennsløper Petter hadde kluss med form og ski igår. Dagens aviser oser av skuffelse. På hans vegne? Langt i fra; på det norske folks vegne, på tilskuernes vegne.

Hva tror vi egentlig? Tror vi virkelig at norske langrennsløper Petter har trent, slitt og forsaket i fire år for å gå dårlig på pur f...?
Det er OL, for pokker. Dette er det største en idrettsutøver kan være med på. Uansett plassering er hver og en av dem blant verdens beste sportsaktører!

Jeg har en datter som har vært på landslagsnivå i idrett. Jeg vet hva det koster av slit. Jeg vet hvor gjerne utøverne ønsker å lykkes. Jeg blir fremdeles blank i øynene når jeg ser en lykkelig, smilenede idrettsutøver på pallen, uansett nasjonalitet.

Hva gjør media? De slenger dritt. De skriver som om han har gått dårlig med vilje, for å irritere oss tilskuere og TV-tittere.

Hvilke gloser bruker de? "Stakkars Petter? Så uheldig? Så leit for deg?" Langt i fra. Ordene som skriker mot oss i krigstyper er; "fiasko - Petter sviktet - dårligst når det gjelder!"

Dette kaller jeg ren mobbing av en ulykkelig mann, som har gjort sitt beste der og da. Han har gitt oss den ene store, glederike opplevelsen etter den andre. Han har vært vår norske helt.

Men når har ikke får det til, er det et svik og en fiasko.

Vi burde skamme oss.

... og jeg tror jeg skal holde meg til tvilingbarnebarna. For uansett dagsform er de alltid verdens skjønneste!

4 kommentarer:

  1. Dette er noe jeg ein god stund har reflektert over. At støtten gjerne uteblir når noen ikke oppfyller forvetningene. Han har deltatt og arbeidet, nå " når han ikke opp" og da snur vi ryggen bort. Synes ikke det er riktig.

    Kose deg med tvillingene:)

    SvarSlett
  2. Jeg er enig med deg, Gunnhild!! Isteden for å skrike ut vår egen skuffelse, og klage over Petters prestasjon den dagen, bør vi være glade og stolte over at så mange flotte norske idrettsutøvere får delta i OL. Og hvor fantastisk var det ikke at sverige, etter 50 år tok sitt første gull i jakstarten med Bjørn Ferry! Gratulerer til søta bror, og gratulerer til alle som deltar i OL!

    Tonje.

    SvarSlett
  3. Bra skrevet dette innlegget her.
    Enig i det du skrev om OL.
    jeg har fortsatt ikke fulgt så veldig med

    håper du koste deg med barnebarna dine. må være stas med tvillinger da.
    er selv tvilling

    SvarSlett
  4. Jeg er så enig! Jeg ser på OL fra NBC i New York og har allikvel klart å få med meg at Petters første OL prestasjoner var "en fiasko" i norske medier. Fysjameien!

    SvarSlett