søndag 19. februar 2012

Kreft + død + sorg = latter?

Jeg har møtt Knut.
Knut har uhelbredelig kreft. Han er helt klar på hva han vil. Han vil leve til han dør. Han har valgt vekk livsforlengende behandling med dens bedritne bivirkninger.
Og Knut vil ikke bare leve, han vil leve godt og meningsfylt.
Knut vil le! Han er dritt lei alle tårer og sorgtunge blikk. Han vil ikke ha medlidenhet, han vil ha noen å le sammen med.
Han er lovet en smertefri død. Men inntil den tid kommer vil han heller le seg ihjel enn drukne i tårer.
Knuts tanker treffer selvsagt meg i et rungende; JA!
Det er tungt nok å leve med kreft eller sorg, om vi ikke skal bære andres sorger også.
I går så jeg et klipp fra Whitney Houstons begravelse. Det var tårer og latter og jubel. Det var sang og applaus. Der var det virkelig liv - rai, rai ...
Else Kåss Furuset er blitt min nye heltinne. Hun har laget en komedie. Om død.
Jeg vet at jeg beveger meg i et minefeldt her. Verken kreft i seg selv, eller død og sorg er morsomt eller enkelt. Men det har noe med å gi plass til alle slags følelser. Det har noe med å leve - ikke bare holde oss i live.
Hvem av oss kan, med hånden på hjertet, si at det ikke er både befriende, utløsende og godt med en skikkelig latterkule.
Knut er i ferd med å bygge opp et prosjekt. Latterlig sunt, kaller han det. Jeg tror han finner mange likesinnede der ute.
En god latter forlenger livet, sies det.
Knut er selve beviset.
Ha en latterlig god søndag.

24 kommentarer:

  1. Er så enig med deg.

    Vi har nok av dager som er triste, så hvorfor ikke fokusere på det som får en til å le og smile.

    Samme dag som mammaen min døde av kreft, fikk mannen min meg til å le i bilen på vei hjem etter minnestunden. Jeg må jo si at jeg fikk en smule dårlig samvittighet, men samtidig var det faktisk godt også. At jeg faktisk kunne le av noe morsomt, når noe som var så trist og leit hadde skjedd. For vondt VAR det. Jeg har grått og grått og lurt på hvorfor, men samtidig har mannen min alltid vært der med humoren sin og det er jeg så takknemlig for.

    W

    SvarSlett
  2. Knut er min helt - og jeg ønsker ham masse latter og glede :-)

    SvarSlett
  3. Hei hei!
    jeg er en 19 år gammel jente og leste boken din på 3 dager. ble ferdig i dag 22.02.12
    Jeg må si at boken " Idas dans" er den beste boken jeg har lest! jeg syns du virket som en fantastisk mor for Ida. Det båndet dere to hadde syns jeg virker fantastisk og minner meg om forholdet jeg og mamma hadde. Jeg var syk i fire år og hadde noe som heter utmattelsesyndrom kaldt
    "ME" På den tiden da jeg fikk sykdommen visste ingen om hva det var, og jeg bodde konstant på sykehuset. Alt det som står i boken din rørte meg langt inne i hjerte. Minner meg om den tiden jeg var syk. Skulle ønske jeg kjente Ida selv, hun virket som en fantastisk person. Det dere gjorde mot henne på slutten med alle middagene, er det hyggeligste jeg har hørt på lenge! Føler å kjenne dere etter denne boken! Gjett om meg skal annbefale boken!

    Du virker som en Fantastisk mor Gunnhild!

    SvarSlett
  4. Har nok en gang lest Idas dans,har ikke tall på for hvilken gang.Er vel den boka jeg har lest flest ganger,sammen med sagaen om isfolket:)den er like vakker,glad og trist hver gang.Skal ut og få tak i etter dansen idag,eller i morgen. gleder meg til den.Tusen takk for fantastiske bøker,for jeg regner med etter dansen er like bra. Klem fra Nord

    SvarSlett
  5. Tusen takk for hyggelige kommentarer.
    Og ja; Knut er en helt!
    Jeg har fått ny laptop. Mac Air book. Bærre lækker, men vi er ikke helt bestevenner ennå. Dessuten er jeg langt fra heimen. Nettet er ikke venner med meg heller.
    Nå er jeg utrolig spent på om denne kommentren forsvinner rett ut in space, eller om den lander der den skal.
    Både pc'n og jeg er litt lost, ser det ut til :)

    SvarSlett
  6. Trist å lese, men samtidig fint <3 Leve det livet frem til det er slutt. Det er strekt og vakkert. Klem

    SvarSlett
  7. Etter dansen er en kjempe fin oppfølger til Idas Dans (fineste boken jeg har lest) og det var godt å følge med på hvordan det har gått med dere. Du skriver så ærlig og levende. Håper det kommer flere bøker fra deg! Klem

    SvarSlett
  8. Tusen takk for boken "idas dans", den får deg virkelige til å sette pris på livet. Det å kunne sette seg ned med en bok i en stressende hverdag og føle at boka er viktig for deg sier mye om hvor bra den er. Klarer ikke legge den fra meg! Tusen takk

    SvarSlett
  9. Hei Gunnhild!
    Nå har jeg lest etter dansen også. Enda en fantastisk bra bok om livet. Håper det kommer flere bøker fra deg :)

    SvarSlett
  10. Takk til dere, for positive tilbakemeldinger på bøkene mine. De gjør godt for en skribent som er gått litt i stå ...

    SvarSlett
  11. Jeg har nettopp lest Idas dans for andre gang, og jeg må si Gunnhild - den boken er det vakreste jeg noensinne har lest. Jeg er blitt oppriktig glad i familien Corwin!

    SvarSlett
  12. Tusen takk, Renate. Kanskje det er på tide å lese Etter dansen nå? ;)

    SvarSlett
  13. Tusen takk, for fantastisk lærerikt foredrag, som du holdt i Halden igår..jeg digger deg:-)))du er helt fantastisk...jeg er veldig glad i å bake boller;)og har faktisk smuglet inn boller, til pasienter;)))igår, fikk jeg bekreftet at det er helt greit:-))))og det er jeg glad for..for ifølge læreboka, er jo ikke det helt innafor, og drive med slik ekstra service.

    jeg synes alt du sa var så fint, jeg har lagret hvert ord, i hode og hjerte..jeg håper jeg heretter blir et enda bedre menneske bak den hvite frakken..

    DU MIN HELT:)))

    Mvh Monja.

    ps...idag måtte dagens blogginnlegg handle om deg, og det håper jeg er greit. Jeg skal leve på gårsdagens kurs lenge!!

    SvarSlett
  14. Wow. Nå tror jeg ikke jeg tåler mer godord, Monja. Da letter jeg :)
    Tusen takk for meg i Halden. Dere var en fin gjeng å holde foredrag for. Jeg koste meg. (Og hadde heldigvis nok leppestift på :)

    SvarSlett
  15. Igår fikk jeg møte Knut også...:)))tenk deg det da...jeg dro på nok et kurs (hurra for kurs) og plutselig stod fyren der, i all sin prakt, med en manke som en løve, og snakket i vei, alvor og humor, i skjønn forening, på sitt beste. NÅ er det jeg som LETTER, tenk at jeg skulle få komme på et kurs, hvor Knut, som ikke lenger kjøper grønne bananer,er foredragsholder, Snakker om flaks:-)))hils Knut fra meg, og si at jeg kommer til å huske hans foredrag fra Fr.stad langt ut i evigheten.(ps, du er sprek, med , eller uten leppestift;)

    SvarSlett
  16. Nå er det gått en dag siden du skrev dette, Monja. Det betyr at du møtte Knut i forgårs. Jeg møtte han i går. Vi har et prosjekt på gang; Knut, jeg og noen andre. Spennende! Kommer nok til å skrive noe om dette snart :)
    God påske.

    SvarSlett
  17. Det var akkurat dette sjelen min, kroppen min, ja, hele meg var på leting etter akkurat i natt ....
    En av de mange netter hvir vemodet og frykten blander seg med takknemligheten over å faktisk være til stede i dette livet !
    Snart slutter jeg å være i 50-årene....det er gyselig sant...
    Jeg fyller snart 60.............og inni meg er jeg alt mellom fjortis og sliten olding :-)
    Det er når det raser i meg med vonde følelser jeg er olding....det er da vemodet kommer frem : " Kunne det vært eller blitt annerledes ? "....er tanken midt oppi virrvarret...
    Så med ett er jeg fjortis igjen....det er for eks når jeg får en herlig sms fra en nær venn....innrømmer at det bobler i meg da :) herlig !
    Takk så langt for dine tanker som du så raust deler....jeg vil lese mer...men selvom natten er "min " tid.....der alt rundt meg har gått til ro og jeg kan være bare meg.....så velger jeg mjuke puta nå....men hilser gjerne på her inne igjen !
    Velsignet natt fra Kamelia

    SvarSlett
  18. Hei Gunnhild!
    Jeg sitter her med Idas dans i hånen, og leser. Den er trist, men utrolig fin. Jeg merker at jeg får tårer i øyene av å lese den, men jeg tror det er viktig å lese den. Jeg har også lest Regine Stokke sin bok.. Jeg begynner å skjønne at livet er verdt mer enn man tror. Jeg leste akkurat at du hadde skrevet det med at sykdom er en del av livet, ja det er vell det. Men Ida og alle andre her i verden skjønner ikke hva det er før man kommer dit selv (uheldigvis var Ida en av dem som gjorde det). Jeg gruer meg til å komme litt legere i boka, den blir bare tristere og tristere, men jeg vet at bok nr 2 Etter dansen, skal også leses. Kondolerer!

    SvarSlett
  19. Hei Gunnhild!

    Har lest Idas dans og er nå kommet 1/3 i Etter dansen. Du er fantastisk!!!!

    SvarSlett
  20. Ellen-nattens dronning2. mai 2012 kl. 07:19

    Kjære, kloke Gunnhild!
    Nå har jeg akkurat lest ferdig Etter dansen, og nok en gang har du grepet meg så kraftig som ingen annen. Det er flere år siden jeg leste Idas dans, men den må sitte i ryggmargen, for jeg husket alle detaljer nå. Denne siste boken lånte jeg på biblioteket, men jeg skal kjøpe den, for jeg vil lese den igjen og igjen. Du skriver så lettfattelig om så vonde ting, og det er akkurat som du snakker rett til meg. Tusen millioner takk for at du deler med meg!!! Jeg har en nær venninne som har kreft, hun har 3 barn, og blir aldri frisk igjen. Etter å ha lest dine bøker skal jeg bli en enda bedre og nærere venninne for henne, og andre venner!!! Takk igjen!!! Jeg ønsker deg alt mulig godt videre i livet, og fortsett å skrive! Jeg kjøper alt!!!

    SvarSlett
  21. Kjære Gunnhild.
    Jeg må bare fortelle deg at du er så tapper! Jeg har akkurat lest ut Idas dans på under 24 timer. Boken fanget meg, og jeg tror jeg kan ærlig si at jeg har fått et annet syn på de ørsmå problemene jeg stresser med hver dag. Jeg undres hva jeg hadde gjort i ditt sted. Du er en fantastisk mor, og en rollemodell. Jeg har selv hatt en kreftpasient i familien, og gusjelov er han blitt frisk. Tusen takk for at du skrev denne inspirerende boken. Jeg sender mine varmeste tanker og håper du og Ida har det godt. Lykke til videre!

    SvarSlett
  22. "Jeg ønsker ikke medlidenhet, jeg ønsker medfølelse" - Gunnhild Corwin/Idas dans.
    Etter å ha vært på foredrag med "Sorg og Omsorg" i Mossereginonen og hørt på Gunnhild Corwin, så kjøpte jeg hennes to bøker. "Idas dans" og "Etter dansen". Er inne i en vanskelig tid nå som Philip sine klassekammerater og kusine står til konfirmasjon. I går pakket jeg bilen med kun de 2 bøkene og dro alene på hytta, 40 mil hjemmefra. Akkurat ferdig med første bok. Har sittet på verandaen i nydelig solskinn, sett en hare hoppe forbi, og lest og grått.. Grått for Ida, grått for Philip. ♥ Dette er det lureste jeg har gjort siden vi mistet Philip for 5,5 år siden. Jeg har fylt livet mitt til randen med gjøremål, for å prøve å slippe unna all smerten..
    Nå skal jeg sykle meg en lang tur i solen, før jeg tar fatt på bok nr 2.

    SvarSlett
  23. Takk, tusen takk til dere alle for nydelige ord om bøkene mine. Jeg suger dem til meg.
    Og strelisa; Takk for sist. Jeg tror du er på rett vei :) Jeg håper både sykkelturer og lesing fortsetter å gjøre godt.

    SvarSlett
  24. Hei Gunnhild.

    Takk for at du deler. Flere av skuespillerne i musikalen "Helter, en dødsbra opplevelse", som handler om fem kvinner med kreft, har hentet inspirasjon og informasjon fra Idas dans og bloggen din. Vi har premiére nå på torsdag og håper vi klarer å formidle dette viktige temaet med både respekt, alvor, skjønnhet, galgenhumor og livsglede.

    SvarSlett