tirsdag 12. januar 2010

Mira Craig: Kreft og skyldfølelse.

Hittil har jeg valgt å overse det. Nå kjenner jeg at jeg blir provosert. Nok er nok.
Denne gangen er det Mira Craig som lufter sine meninger om sykdom og helse. "Kreft forårsakes i veldig mange tilfeller av skyldfølelse, og negative tanker." Hva f...!
Hvor mye skyldfølelse og negative tanker tror hun, for eksempel, en to-åring har?
"Røyker man sigaretter og drikker champagne i 50 år så blir man jo mest sansynlig syk." Og hvor mange sigaretter regner hun med at den samme toåringen har rukket å røyke?
Ja. Voksne storrøykere kan få kreft. Men det kan også barn og unge mennesker med sunn livsstil.
"Kroppen er bare et smart instrument. Vi skjønner bare ikke hvordan vi skal bruke den." Kjære Mira Craig: I dette tilfellet er jeg stygt redd for at kroppen din kanskje skjønner mer enn hodet ditt. Makan til vås!
"Kroppen kan helbrede seg selv." Ja da. Når vi snakker om forkjølelse og muskelstrekk, kan den så avgjort det. Men bland ikke livstruende sykdommer som kreft inn i dette.
Jeg er så dritt lei av bombastiske påstander om helbredelse ved tankekraft, engler, Snåsamann, varme hender, healing ...
Alvorlig syke mennesker blir tutet ørene fulle med disse påstandene. De blir forespeilet mirakelkurer og helbredelse. Det er gedigne belastninger for dem det gjelder.
Regine Stokke ba om å få slippe kommentarer av denne typen på bloggen sin. Det hjalp bare så lite. Folk gir seg jo pokker ikke.
La meg si det en gang for alle: Kreft er ikke forårsaket av negative tanker, og kan ikke kureres av tankekraft, engler eller askeavkok! En del krefttyper kan, dessverre ikke, kureres i det hele tatt.
Mennesker i alle aldre dør av kreft, også i dag, på tross av sunn livsstil, positive tanker, viljestyrke, åpne sinn og mot.
Profilerte mennesker bør tenke seg om før de uttrykker seg så bombastisk, og i mine øyne; idiotisk, om så alvorlige tema som livstruende sykdommer.

33 kommentarer:

  1. Deler irritasjonen din:)

    Er helt enig med deg!

    Wib

    SvarSlett
  2. Må bare si meg helt enig med deg, Gunnhild! Jeg blir også veldig provosert av slike uttalelser.

    Har selv en gutt som fikk svulst i hjernen som 12-åring. Skal tro hvilke blokkeringer eller skyldfølelse han, i følge Mira Craig, bar på for å utvikle den??
    Tror ikke han kunne tenkt svulsten bort iallfall, så takk til nevrokirurgene på St. Olav som ikke ventet på "tankens kraft", men valgte den mer tradisjonelle veien via operasjon.. :)

    Ha en fin ettermiddag!

    SvarSlett
  3. Takk for at du skriver om dette ( som så mye annet av det vettuge du skriver om). Det får være måte på å lesse oss ned med dårlig samvittighet, og gi oss enda flere muligheter til tvangstanker a la hva kunne jeg gjort annerledes, hva gjorde jeg galt blablabla, når vi selv eller noen i nærmiljøet blir syke.

    SvarSlett
  4. Ja, det er helt sant, det du sier!

    Det er også noe med det å akseptere det uungåelige; vi skal alle dø. En dag.
    Det er mange ting her i livet vi ikke har oversikt over, som vi ikke kan gjøre noe med, mye vi, med vår enkle hjerne, ikke kan rå over.

    Det er mange som har slike "Law of attraction"-tanker. Bare du tenker positivt, så vil alt det positive skje, Skjer noen negativt, er det fordi du ikke har vært positiv nok.

    Når det da skjer noe en ikke ønsker blir det full pott: Du har feilet både med det enkle i å tenke positivt OG du fikk det du ikke ville ha, noe som altså er din egen feil.

    Bordet fanger.

    Jeg har sagt det før; men gjentar gjerne; fin og vikig blogg du har!

    SvarSlett
  5. Helt enig med deg! Godt skrevet:) Dette er faktisk første gangen jeg er inne og leser bloggen din, så jeg må også si at Idas Dans er en veldig rørende bok. Har gitt den til mange av mine venner. Takk for at du deler historien med oss!

    Varm klem fra Lisa

    SvarSlett
  6. Å komme med uttalelser som Mira Craig gjør bidrar bare til skyldfølelse hos dem som er syke. Det er det siste de trenger!

    SvarSlett
  7. Deler irritasjonen. Og når dette kommer fra mennesker som har stor seer- leserskare kan dette bli farlig.
    La de som driver med popmusikk kommentere popmusikk. Jeg synes faktisk ikke de skal bli tildelt spalteplass til å prege befolkningen om annen type musikk heller. Mye prog-metal er faktisk intelligent musikk på linje med symfonier, mens tåkete pop-låter ikke krever særlig mye.
    Wow. artig å føle på en slik nedlatende setning jeg kom med til slutt der. Den sto nesten i stil til utsagnene jeg irriterer meg over.

    SvarSlett
  8. .. og i tillegg : hva GJØR ikke vi mennesker for penger og oppmerksomhet? Kan vi håpe på at "tankekraften" rammer den etiske delen av hjernen en dag?

    SvarSlett
  9. Mira har bevist det igjen - hun er helt klart ikke i nærheten av å være en av de skarpeste knivene engang.. FLOTT innlegg:)

    SvarSlett
  10. Tusen takk og amen til det du sier! Jeg skulle ønske vi snart kunne slippe alle disse bedreviterne som kommer med tåpelige påstander de egentlig ikke har grunnlag for å hevde.

    Greia er at folk kan TRO akkurat hva de vil, men folk som Mira Craig viser med stor tydelighet at hun her prater om noe hun ikke aner bæret om. Noen ganger er det jaggu bedre å holde kjeften sin godt lukket.

    SvarSlett
  11. kunne ikke sagt meg mer enig! faren min døde av kreft, og han røket ikke, han spiste sunn kost, og levde generelt en sunn livsstil, og det var ikke snav av negative tanker i hodet til den mannen, ikke en gang når han var syk! det er vås alt mira craig sier, og etter disse påstander har jeg mistet ALL respekt jeg har for den dama. Hun får ikke lov å uttale seg før hun har opplevd slikt selv.

    - Stine Webenstad (www.stinewebenstad.no)

    SvarSlett
  12. Jeg tenkte på "The Secret" med en gang jeg leste det. Dette er den typiske tankegangen fra mennesker som har det litt for godt (hmm... det blir litt feil men klarer ikke si det på en annen måte). Hun er en rik, pen, og vellykket jente som har overskuddet til å "filosofere" over hvorfor ikke alle andre er så positive som henne. Men hun klarer ikke se utover sin egen situasjon. Livet er stressende og ofte kjedelig og trist. Og selv om humør virker inn på velhetsfølelse så er det ikke bevist at det forårsaker kreft eller andre fysiske sykdommer. Kreft rammer tilfeldig og det rammer hardt og nådeløst, du kan være så positiv og kjernesunn som det bare er mulig, og du kan likevel få frastjålet livet.

    Oppfordrer til at alle tar et oppgjør med "The Secret" og "Law of Attraction" hvis dere kjenner noen som misjonerer om det.

    SvarSlett
  13. Det kan høres ut som at Mira Craig har lest litt for mye i "The Secret", ja.

    Psyken kan ha stor innvirkning på kroppen, helt klart. Og en negativ holdning kan helt klart innvirke på livet ditt på en negativ måte. Man har ikke spesielt lyst til å åpne armene og smile til en som går rundt og er skikkelig gretten. Men at man blir fysisk dårlig(utover normalt "forfall" som alle kan få til) av å tenke negativt, nei, det kan jeg ikke forestille meg.

    Ifølge "the secret" er en av våre sterkeste følelser redsel. Så når jeg sitter på flyet og er livredd for at det skal styrte, øker jeg altså sjansen for at de skal skje. Kjedelig for de som deler fly med mange med flyskrekk, da...

    Folk fødes alvorlig syke, spebarn dør krybbedød og småbarn blir mishandlet. Jeg tror ingen får det gjennom en negativ holdning til livet.

    Jeg liker kjernetanken i det boken "the secret" handler om: En positiv instilling til seg selv og livet. Det handler om å være takknemlig og å nyte de gode stundene. Da er man bedre rustet til å klare vanskeligere tider også :)

    SvarSlett
  14. Det ser ut til at det er flere enn jeg som reagerer på Mira Craigs bastante påstander. Hun er dessverre ikke alene om disse oppfatningene.
    Elfrid; Ja. La oss for all del håpe at tankekraften rammer den etiske delen av hjernen. (Utrolig bra formulert!)
    Mariasmetode: Du er inne på en av mine kjepphester; å akseptere det uungåelige. Det må jeg nok skrive et eget innlegg om en dag :)
    Thale: Helt enig. Det er ikke tvil om at psyken innvirker på kroppen. Og en positiv innstilling til livet gjør oss så avgjort bedre rustet til å takle kriser, og livet i seg selv.
    Takk for gode og vettuge kommentarer. Det ser ut til at tankekraften må ha rammet den etiske delen av hjernen på alle som har vært innom her i hvert fall :)

    SvarSlett
  15. Slike kommentarer som de frøken Craig kommer med....jeg blir målløs. Skulle tro Norges befolkning var mer opplyste enn som så!

    Tonje.

    SvarSlett
  16. Er så enig med deg. Jeg har lest "The secret" fordi en venn anbefalte den, men makan til vås... Jeg ga bort boken etter å ha lest den.

    GOD HELG!

    SvarSlett
  17. Hei!
    Jeg er sykepleier og jobber med barn som har kreft, gjenomsnittsalderen på avdelingen jeg jobber er 2-5 år. Det at disse små barna skulle gjort noe eller ha "blokkeringer" som har ført til at de har fått kreft, er jo helt utenkelig. For ett menneske med kreft, eller pårørende må det være svært vondt å høre at det virkelig finnes slike meninger om hva som foresaker sykedommen, eller som fører til helbedring. Uttalelsene kan være med på å så frø om selvbebreidelse hos mennesker som er i krise, og har et enormt behov for forståelse, omtanke og støtte fra omverdenen. Uttalelsene til Mira gjorde meg svært provosert. Tror ikke hun forstår hvor stor innvirkning uttalelsene hennes har, og hvor mye vonde følelser hun foresaker pga av det hun sier.

    SvarSlett
  18. I dag er det ett år siden datteren min fikk tilbakefall av AML etter transplantasjon.
    Hun hadde hele sitt 19årige liv vært positiv, vekselsvis glad, sur, blid, gretten, altså en helt vanlig jente.
    Da hun ble syk, fokuserte hun på å bli frisk, ikke mye negative tanker der. Da hun forstå at hun ikke ville bli frisk, prøvde hun å gjøre hver dag så god som mulig.

    Som mor som har fulgt datteren min gjennom krefthelvetet,
    blir jeg jævlig provosert og sint over uttalelsene til Mira Craig.
    Hun aner ikke hva det dreier seg om.
    Slike uttalelser er en hån til alle kreftpasienter og deres pårørende

    Torhild

    SvarSlett
  19. Hei Gunnhild:)

    Jeg sender deg en link til en dokumentarfilm fra bergenstidende.no
    Filmen er laget av en ung kvinne fra Voss som begynte å filme moren hennes det siste året før hun døde. Hun hadde beinmargskreft.
    Riktignok er det ikke barnet som er syk i dette tilfellet, men det handler likevel om et mor og datter forhold i en vanskelig tid, vil jeg si.
    Uansett, jeg tenkte du kanskje ville se den.
    Klarte ikke å lime inn linken på kommentarfeltet, men bare gå inn på bt.no og gå nedover siden..på høyre side vil stå et par boksen hvor overskriften heter "SPESIAL"..velg den som heter Å leve med døden.

    Vennlig hilsen Maren

    SvarSlett
  20. Hei Gunnhild og et riktig godt nytt år til deg! Takk for flott innlegg! Det er kanskje på tide at noen forteller den "damen" Mira Craig at det faktisk ting hun overhode ikke bør uttale seg om!Jeg har alltid være en livsglad, frisk dame, når jeg fikk min diagnose på ALL i en alder av 39 år!Det er i mine øyne utrolig provoserende at hun som "kjendis" skal kunne uttale seg om allt!Jeg er nå i min siste syklus av knallhard behandling som har tatt 3 år av livet mitt, kampen skal jeg vinne og det er takket være knalltøff jobbing og pågangsmot og hjelp fra familie og venner! Håper jeg går på Mira i byen en dag, hun skal få mitt hjertes mening i alle fall! Ha en flott helg! Klem fra Elisabeth :-)

    SvarSlett
  21. Jeg tror Mira Craig er uviten om hva sikkelig sykdom er jeg. Selv døde jenta som passet på meg som barn av kreft. Moren til jenta jeg ble født samtidig med ligger for døden av kreft på sykehuset nå. Selv har jeg opplevd hvordan psykisk sykdom kan ødelegge liv. Mange vil nok si at en psykisk lidelse kan forsvinne bare man ønsker det nok. Slik er det ikke. Både fysisk sykdom og psykisk sykdom trenger å behandles med mer enn bare tankene "Jeg er sterkere enn sykdommen..."

    - Merete

    SvarSlett
  22. Takk for et konstruktivt og flott innlegg! Det er mange av oss som har reagert på Mira Craigs uttalelser, og hun har trolig ikke mistet noen av sine kjære til denne grusomme sykdommen. For oss som har gjort det, og sett hvor sterkt ønsket og tanken på å leve videre er, er hennes innlegg ikke annet enn en hån mot dem som tapte kampen.
    Jeg leste Idas Dans, det var en sterk og rørende bok. Det jeg husker best var da det ble klart at Ida ikke kunne bli frisk, og du var opptatt av at legen også da skulle gi henne et valg. Det tenkte jeg på og brukte da det min far ikke kunne bli frisk. Boken ga meg kunnskap som jeg kunne bruke i denne vanskelig perioden, og jeg er deg takknemlig for det!

    MVH
    Helena

    SvarSlett
  23. Veldig bra innlegg og som de andre her er jeg helt enig med deg - jeg tror ikke MC aner hva hun snakker om. Skulle ønske vi slapp unna slike meningsløse og flåsete uttalelser...

    SvarSlett
  24. det må være noe av det mest idiotiske hu har uttalt seg om? og påstå sånt er rent vanvittig. Alle burde vel vite nå at kreft er en livstruende sykdom.. Mennesker i alle aldere kan få kreft dessverre. Det hjelper lite med positive tanker osv for å bli kurrert..
    er alt for mange jeg vet om nå som har tapt kampen mot kreft. og nå er det en i familien til bestevenninna mi som har fått det..

    SvarSlett
  25. Flott innlegg
    Ble stumm når jeg leste om uttalelsen hennes.

    Når man uttaler seg om viktige temaer er det kjempe viktg att man i det minste veit hva man prater om. og det kan hunneppe ha gjort

    SvarSlett
  26. Det er jammen bra at noen har "guts" til å si hva de mener om slike uttalelser...I 2006 mistet vi Martine. Hun døde av leukemi, bare 17 år gammel.
    Martine var ei jente med "angelman syndrom"..ei livsglad jente, som ikke hadde mange negative tanker boende i seg.Slike uttalelser gjør vondt og sårer veldig når sorgen i seg selv er vond å bære.Stå på, Gunhild; vi heier på deg..:)og Mira bør vel i fremtiden uttale seg om andre ting som hun kanskje har mer greie på...;)
    Vennlig hilsen...
    mamma Kristin & <3-vennen Gunn..

    SvarSlett
  27. Kjære Gunnhild...
    jeg syntes virkelig mira burde lese den bloggen din der så hun får noe å tenke på for det der var ikke særlig smart å si...jeg trodde hun hadde mer mellom øra enn det.. det er noe av det dummeste jeg har hørt.. veldig bra det du skriver.. thea

    SvarSlett
  28. Bra sagt:)Mira har forøverig sagt at hun nå skal ta en pause.... Håper den blir lang... Lykke til med Prosjektet... Hilsen Stian

    SvarSlett
  29. Jeg er helt enig. Man skal ikke uttale seg om ting man ikke kan noe om. Vi får håpe det var meningen av henne å provosere som et prstunt.

    Kan jeg få spørre? Om Ida fikk tilbud om å bli forsøkt healet av Snåsamannen? Jeg har ei i klassen min som besøkte han og han kunne ikke hjelpe men han kunne se hva som var galt, det samme med min farmor og farfar. At snåsamannen har krefter, det tror jeg!

    SvarSlett
  30. Marita S: Ida fikk hundrevis av tilbud om alternativ behandling. Hun takket nei til alle.
    Selv tror jeg ikke noen kunne ha reddet livet hennes. Det være seg Snåsamann eller andre.

    SvarSlett
  31. Er så enig med deg! Har utrolig mange familiemedlemmer som har dødd på grunn av den sykdommen, det mest tragiske var kanskje onkelen min som var veldig ung da han døde av det. Og negative tanker? Han var den eneste som holdt motet oppe i familien akkurat i den tiden!

    SvarSlett
  32. Tusen takk for dette innlegget, jeg er 100% enig. Forstår så utrolig godt at fortvilte mennesker tyr til slike ting for å bli friske, men det endrer dessverre ikke på det faktum at det som ikke virker, det virker faktisk ikke.

    SvarSlett
  33. Jeg er 29 år gammel og har fått diagnosen brystkreft, enkel behandling og en lignende historie, bortsett fra min første aksept som avvisning av urtemedisin. Jeg var ikke en del av Perseid-bevegelsen og bygde egentlig ikke forhold til noen av dem, jeg trodde bare på deres drift. Jeg sier dette fordi det var under bruken av Dr. Itua urtemedisin at jeg nå attesterer at urtemedisin er ekte, fytoterapi Dr. Itua helbredet brystkreft min som jeg led i 2 år. Dr. Itua urtemedisin er laget av naturlige urter, uten bivirkninger, og lett å drikke. Hvis du har samme brystkreft eller en hvilken som helst type menneskelig sykdom, inkludert hiv / aids, herpes, kreft i eggstokkene, kreft i bukspyttkjertelen, blærekreft, prostatakreft, glaukom., Grå stær, makular degenerasjon, hjerte- og karsykdommer, autisme, lungesykdom. Forstørret prostata, osteoporose. Alzheimers sykdom, hjernekreft, spiserørskreft, galleblæren kreft, svangerskaps trofoblastisk sykdom, kreft i hode og nakke, tarmkreft, nyrekreft, melanom, mesothelioma, multippel myelom, nevroendokrine svulster, Hodgkin lymfom, kreft i munnen, eggstokkreft, Sinuskreft ,, Bløtvevssarkom, ryggmargskreft, magekreft, testikkelkreft, kreft i halsen, kreft i skjoldbruskkjertelen, livmorkreft, vaginal kreft, kreft i lungene, psoriasis, tachsykdommer, lupus, enddomertil kreft, cerebrovaskulære sykdommer,
    Demens.lungskreft, hudkreft, testikkelkreft, Lupus,, LEUKEMIA, VIRUSER, HEPATITIS, INFERTILITET KVINNER / MAN, KONTAKT E-post / WHATSAPP: Eller drituaherbalcenter@gmail.com/ +2348149277967

    SvarSlett