tirsdag 8. mai 2012

Nasjonalforeningen for Lindrende Humor

Nå er det så lenge siden jeg har skrevet et innlegg her at det er et under om det fremdeles finnes folk der ute som leser. Men skulle det være det, skal jeg fortelle dere historien om Latterlig sunt, som ble til NFLH.
Hvis man blander sammen 1 uhebredelig syk kreftpasient, 1 forretningsmann, 1 avdanka generalsekretær, 2 gærne sykepleiere, 2 leger (hvorav en klart i kategorien gærn), og 1 Gunnhild, får man en splitter ny organisasjon.
Nasjonalforeningen for Lindrende Humor er stiftet, med organisasjonsnummer og bankkonto allerede på plass, og web-side i kjømda.
Det er utrolig hva livet har å by på hvis man bare tør å ta av seg hjelmen, vesten og skylappene, og hoppe i det uten sikkerhetsnett. I kjølvannet av mitt møte med Knut har ting skjedd. Vi er nå åtte halv- eller helgærne mennesker som er blitt kjent med hverandre fordi vi liker det Knut minner oss om: Å le mer.
Knut står på, og bruker alle sine krefter, og all sin våkne tid, på å få alt på plass før NFLH sparkes skikkelig igang den 5. juni. Han er intet mindre enn imponerende.
Formålet vårt er å være et tilbud til alvorlig syke, deres omgivelser, pluss helsevesenet. Vi vil gjerne bidra til å gjøre det stuerent å le, selv om du har kreft, er døende, kjenner en døende, eller er i sorg. Vi vil at helsevesenet skal legge fra seg de medlidende, sorgtunge blikkene, den tunge, klamme hånden på skulderen, og de lave sørgmodige stemmene. Vi vil ha positivitet, klare røster, smil, og LATTER, i både kreftavdelinger og palliative avdelinger. Vi vil ha liv.
Det er tungt nok å ha fått en livstruende diagnose, om du ikke også skal måtte forholde deg til blytunge, unnvikende blikk og sørgestemmer.
Knut skal dø, det vet han. Men Knut vil leve til siste åndedrag. Det kan hans omgivelser, og alle vi andre, hjelpe han å realisere.
Har du noen i din omgangskrets som kanskje er lei av å gråte, og gjerne vil le? Det kan du hjelpe han med. Spør hva han vil. Spør hva du kan bidra med.
Og god tirsdag.

13 kommentarer:

  1. Hurra, så fantastisk.....jeg føler i grunn vi er på god vei på vår avdeling, der ler vi og griner om hverandre...men, jeg tror jaggu vi ler mest!!!Og det er fint!!!!Latter forlenger livet, det er jo Knut et bevis på:-))))

    ha en fin mai måned!!!varme hilsner fra Monja i Halden.

    SvarSlett
  2. Du er så fantastisk Gunnhild! Lyser opp en tung hverdag med noe positivt, og du har helt rett - det er så ufattelig viktig med lyspunkter, latter og glede innimellom alle de tunge og vonde takene i hverdagen! Takk for at du er den du er for alle oss blogglesere, og lesere av de vakre bøkene dine :)

    Hilsen Sandra fra Bergen

    SvarSlett
  3. SKIKKELIG bra iniativ :D skulle vært flere som deg der ute i verden!

    SvarSlett
  4. Takk for hyggelige kommentarer. Jeg skjønner at der er flere lattermilde der ute :-)

    SvarSlett
  5. Hei! Fy søren, jeg blir så imponert over sånne mennesker som dere!

    Faren til besteveninna mi har kreft, han kan ikke helbredes, og går bare på smertestillende. Han har ikke lenge igjen. Besteveninna mi har det vondt ang, det og jeg ser det så godt! Det blir skikkelig trist stemning når vi snakker om det men hun liker ikke å snakke om det. Jeg har sagt at jeg skulle ønske det var noe jeg kunne gjøre, men hun sier at det er ikke det. Men hun setter veldig stor pris på at hun kan snakke med meg om det og at jeg er der for henne. Jeg har innsett at bare det at jeg er der, er nok!

    SvarSlett
  6. Herligheten!! Trenger dere medlemmer, såvel som støttemedlem? Tror jeg ville passe inn der altså! Og veldig kjekt at du oppdaterer bloggen Gunnhild!

    Er du på facebook? - Der har du muligheter til å dele det du vil formulere og dele :-)

    Klem Anne

    SvarSlett
  7. Sandra: Du har helt rett. Bare å være der er nok. Det er ikke alltid trøst eller gode råd mennesker i krise trenger, men en som bare kan være der, og som tør å lytte. Du er en god venninne.
    Anne K: Å ja, vi kommer til å trenge medlemmer. Det kommer til å være fritt fram om en stund. Jeg skal nok oppdatere etter hvert.
    Jeg er ikke på facebook. Det overlater jeg til barna mine ;)

    SvarSlett
  8. Jeg utROPER meg selv som medlem av denne foreningen!Kanskje det kurerer oss som uheldigvis bruker flere timer om dagen til å grue seg rundt døden. Selv aner jeg ikke når jeg skal dø, kanskje godt er det, men døden er med meg i tankene. Dag inn og dag ut. Kanskje er det nettopp dette som skal til for å løsne knuter på livstråden? Supert tiltak! Gleder meg til å høre mer om dette.

    SvarSlett
  9. Godt å lese, Gunnhild! Du har helt rett, igjen! Faren min hadde en til tider ganske så spesiell humor, også når livet var tøft. En gang spurte jeg hans søster om hvor humoren i familien kom fra. Svaret kom kjapt: Fra Muttern. Hun pleide å si: Når jeg slutter å leke, da død jeg. Far fikk flere år enn forventet, og han spøkte til det siste.

    Lykke til med nytt prosjekt! Det er forskjell på livskvantitet og livskvalitet!

    SvarSlett
  10. Hei

    Kjempe ide å bruke humor som behandling. Nå er ikke jeg kreftsyk, men har vært alvorlig syk på andre måter både fysisk og psykisk, og det å kunne bruke latter og humor har vært så viktig for meg. Selv om jeg har vært døden nær, så er det de sykepleierne og legene som på tross av det har turt og tullet og fleipet litt som har reddet meg.

    SvarSlett
  11. Det Dr.SUNNY du kan sende ham hvis du trenger hjelp i deres forhold drsunnydsolution1@gmail.com
    Jeg lover at dine problemer er løst umiddelbart. Etter å ha vært i forhold med ham i syv år, forlot han meg, jeg gjorde alt Kan jeg hente ham tilbake igjen, men alt forgjeves. Ville for den kjærligheten jeg føler for ham, ba han, men han nektet å jeg forklarte problemet mitt til noen på nettet, og hun foreslo at jeg burde heller sendt en spellcaster som kunne hjelpe meg å få ham en spell tilbake, men jeg er fyren som aldri trodde på magi, hadde han ikke annet valg enn å prøve det, sendte trinse, sa ikke noe problem alt vil bli bra i løpet av tre dager, eksen min tilbake til meg innen tre dager, spell ble kastet og overraskende, på den andre dagen det var rundt 04:00. Min ex ringte meg, jeg ble så overrasket, svarte han samtale og alt han sa var at han var så lei meg for alt som har skjedd, ville jeg, som jeg elsker så mye. Jeg var så glad, overrasket. Siden da jeg gjorde et løfte om at alle vil vite De har aldri et forhold problem, som jeg vil referere til spell pitcher for å få hjelp. Enhver person kan trenge hjelp av trinsen, hans e-post drsunnydsolution1@gmail.com eller legge meg på whatsapp 2348077620669

    Han har også gjort mange spell-lignende,
    (1) du ønsker din ex tilbake.
    (2) Du har alltid mareritt.
    (3) For å bli forfremmet på sitt kontor
    (4) Er du et barn.
    (5) Lyst til å bli rik.
    (6) ønsker å holde din mann / kone å være bare din for alltid.
    (7) behovet for økonomisk bistand.
    8) Vil du være i kontroll av at ekteskapet
    9) Ønsker du å bli tiltrukket av mennesker
    10) barnløshet
    11) Trenger du en mann / kone
    13) Hvordan du kan vinne lotteriet
    14) PROMOTION SPELL
    15) BESKYTTELSE SPELL
    16) SPELL AV FORRETNINGS
    17) SPELL BARMHJERTIGHETSGERNINGER
    18) kur for noen sykdom / H.I.V.
    Kontakt ham i dag på: drsunnydsolution1@gmail.com

    SvarSlett
  12. Hei alle sammen, jeg vant lotteriet på $ 528,8 (Five Hundred Twenty Eight Million Åtte hundre tusen dollar) for to uker siden i Jackpot fra 38 lotteri spill nå jeg har min bil og en huset.Jeg ble introdusert til en spell caster kalt Dr EBORE en måneder siden av en kollega som han hjalp til med lotteri og ekteskap problemer. Alt det han sa og hva han lovet å gjøre egentlig happened.I antar aldri trodd på magi eller trolldom fordi jeg trodde de var for det meste scam handlinger eller luringer før jeg møtte ham, forandret alt, det finnes, men bare i de rette hender og med det alt er possible.I ikke vet hvordan du skal betale ham for dette, men jeg håper virkelig jeg kan gjøre noe viktig og spesiell for ham ved å fortelle verden om hvordan jeg ble rik nå med sin magi lotteri spell, han god i kjærlighet spell , få din ex tilbake, HIV stave, graviditet spell Og andre spell hvis du har behov for hjelp kontakt ham her .. (SECRETTOSOLUTION@GMAIL.COM) .. Hans nettsted er. dreboresolutionhome.webs.com

    SvarSlett
  13. Jeg var vondt og hjerte knust da et veldig stort problem oppstod i ekteskapet min syv måneder siden, mellom meg og min mann. så forferdelig at han tok saken til retten for en skilsmisse. Han sa at han aldri ønsket å bo med meg igjen, og at han ikke elsker meg lenger. Så han pakket ut av huset og gjorde meg og mine barn gikk gjennom sterke smerter. Jeg forsøkt alle mine mulig betyr å få ham tilbake, etter mye tigge, men alt ingen avail.and han bekreftet at han har gjort sin beslutning, og han aldri ville se meg igjen. Så på en kveld, som jeg kom tilbake fra jobb, møtte jeg en gammel venn av meg som ba for min mann. Så jeg forklarte alle ting til ham, så han fortalte meg at den eneste måten jeg kan få min mann tilbake, er å besøke en spell trinse, fordi det har virkelig fungert for ham også. Så jeg har aldri trodd i stave, men jeg hadde ingen andre valg, enn å følge hans råd. Da ga han meg den e-postadressen til stave caster som han besøkte. Så neste morgen, sendte jeg en e-post til adressen som han ga til meg, og spell caster forsikret meg om at jeg vil få min mann tilbake neste dag. Hva en fantastisk uttalelse! Jeg aldri trodd, så han snakket med meg, og fortalte meg alt jeg trenger å gjøre. Neste morgen, så overraskende, ga min mann som ikke ringer meg de siste 7 månedene, meg en samtale å informere meg at han kom tilbake. Så fantastisk! Så det var hvordan han kom tilbake samme dag, med masse kjærlighet og glede, unnskyldte han for sin feil og for smerter forårsaket han meg og våre barn. Deretter fra den dagen var vårt forhold nå sterkere enn hvordan det var før, ved hjelp av Dr. igbudu. Så, jeg vil rådet du ute hvis du har problem kontakte ham, jeg gi deg 100% garanti for at han vil hjelpe deg... Sende ham at:igbuduspellhome@gmail.com takk!

    SvarSlett