mandag 15. august 2011

SOS-barnebyer

Jeg har fått brev, med gave, fra SOS-barnebyer.
Pluss en giro på hundre kroner - som kan justeres oppover.
Generalsekretæren håper jeg får glede av gaven - en notisblokk, og et ark fullt av navnelapper, med mitt navn og min adresse.
Nei, herr generalsekretær, jeg får ikke glede av gaven. Den er gått samme veien som giroen. Rett i søpla.
Jeg hater sånne tiggerbrev, som spiller på min samvittighet.
Men aller mest hater jeg veldedige organisasjoner som bruker så mye penger på reklame og innsamlinger. Penger som burde gå direkte til de lutfattige barna som skal hjelpes.
Min støtte går til organisasjoner som kan vise et regnskap der en uvanlig liten prosent går til administrasjon, reklame og innsamlinger. (Les; Leger uten grenser, blant andre.)
Jeg støtter gjerne, men ikke til sniktiggere som bruker pengene de får inn til å trykke mitt navn på en hel hærskare klistrelapper.

2 kommentarer:

  1. Åååh ja! Er så enig, synes det dumper ned noe fra en organisasjon jeg har støttet tidligere ned i postkassen hver uke. Og så er de på telefonen med et eller annet, og man MÅ snakke ned dem og si veldig tydelig nei for at de skal slutte å ringe. Jeg tok ikke telefonen for en slik kampanje da jeg var utenlands i sommer, de ringte hver eneste ettermiddag på samme tid frem til 1. august. Antar at kampanjeperioden var over da!

    SvarSlett