onsdag 25. august 2010

Tør vi å være foreldre?

Eller strever vi for å være kule, snille bestevenner med barna våre?
En 15 år gammel jente fikk røyke og snuse på konfirmasjonsleir. Hun nektet å være med hvis hun ikke fikk lov. Foreldre og kateket ble enige om å gi henne tillatelse.
"Noen tåler ikke gluten, noen er avhengig av medisin. Andre er avhengige av røyk," uttalte kateketen. En uvanlig god sammenligning, synes jeg.
Foreldrene kjøpte røyk til barnet sitt og sendte henne lykkelig avgårde.
Hva synes vi om dette? Det er ikke lov å selge røyk til barn under 18 år. Er det greit at foreldrene kjøper for barnet sitt, eller andres barn, for den saks skyld? Hva med alkohol? Skal vi kjøpe det for dem også?
Er det å være foreldre blitt en slags popularitetskonkurranse? Er det så mye lettere å si ja enn nei, at vi skaper små monstere, som ender opp med å regjere hele familien? (Og Kirken den norske)...
Tror vi at denne jenta er best tjent med en ukes kristendom, røyk og snus? Eller hadde hun hatt godt av foreldre som våget å være foreldre, og satte ned foten?
For dette er ikke i første rekke kateketens problem. Selv om vi kan være uenige i hans problemløsning. Dette er foreldrenes problem, og til syvende og sist datterens.
Er dette noe å tenke på neste gang treåringen skriker seg til sjokolade i butikken, selv om det ikke er lørdag? ...

Og psssst, folkens: Jeg er oppe av gørra. Benet er i stadig bedring. Takk for omsorgsfulle kommentarer :)

23 kommentarer:

  1. Hei Gunnhild !

    Først , godt å høre at det går bedre med benet ditt ! Det må ha vært vondt !! Håper du blir helt bra med tiden..Har vært inne å tittet , men har vært litt tafatt med kommentarer...Har sjøl et lite uhell med kjelen . ja fikk kokende vann over låret mitt...:-)Går bra her også nå.

    Nå merker jeg at det koker over her , bokstavlig talt ! Det syns jeg er helt uansvarlig av foreldrene ! En foreldres rolle er å sette grenser og sørge for å opprettholde dem - å være sine barns bestevenn tror jeg kan være skadlig - å ta upopulære avgjørelser er en foreldres rolle. Selv har jeg en 19 åring boende hjemme og hun må pent finne seg i å følge regler vi setter. Gode grensetting gir trygge barn , noe som er vesentlig for barnets oppvekst og senere i livet.
    Og hvilken signaler sender dette barnet ut når hun får delta i konfirmasjonleir med røyk og snus ? Hun hadde tjent best på at foreldrene satt foten ned - uten tvil. Syns i grunnen synd på ho....
    Dette er ihvertfall ingen konfirmasjonleir jeg ville sende jentene mine til når ikke kateketen klarer å sette klare grenser.

    SvarSlett
  2. Heia! Takk for grrr-kommentar på bloggen for litt siden. Da jeg var litt vel høstoptimistisk og positiv! Godt å høre at du er oppe av det verste!

    Jeg satte omentrent teen i halsen da jeg leste guds mann uttale seg om gluten og nikotin. Mulig den mannen trenger et lite kurs i ett eller annet.
    Jeg er heelt enig med deg jeg, vi må tørre å være foreldre. Og sette grenser. I butikken har jeg alltid vært knallhard: Ingen av smurfene har klart å skrike seg til en eneste liten ting. Eldstemann prøvde en gang. Da var det tanntråd han ville ha. Han fikk bare hyle. Det finnes grenser for hvor mye tanntråd et menneske trenger. Spesielt når det knapt har tenner i gapet. Og der tror jeg faktisk at jeg skrev et lite miniblogginnlegg.. hehe.. se ikke bort at tanntrådmonsteret dukker opp hos MykStart.

    Vi heier på strenge mødre og fedre, med klare grenser. Jeg skal love deg at jeg sldri kommer til å kjøpe røyk til barna mine. Uansett hvor gamle de måtte bli.

    SvarSlett
  3. Vil bare takke deg for Idas dans,er skjelden jeg har grått så mye pga en bok før. Er selv mor,og min største frykt er at noe skal skje med barna. Leste innlegget ditt om vi tørr være foreldre,tror nok de fleste av oss gjør det,da mitt eldste barn skulle på fest,fikk jeg spørsmålet om alkohol,jeg kjøpte og lot han "få lov"til å drikke,det endte med det at han ikke syntes det var noe artig å drikke,da han fikk lov og vi viste om det. Har ikke vært spørsmål siden og han har holdt seg edru på alle fester han har vært på.

    SvarSlett
  4. Anne K: Disse beina er alltid i veien. Brygger og kokende vann ... Kanskje vi må begynne å røyke ;)
    Mykstart: Hei til deg. Ja her er det om å gjøre å passe på smurfene sine. Det er ikke langt mellom tanntråd-avhengighet og røykeavhengighet. Mine smurfer er blitt svære smurfer, med egne småsmurfer. Jeg kjøper ikke røyk til verken store eller små. De trenger det vel strengt tatt ikke heller :)
    Anonym: Takk for pene ord om Idas Dans. Og jeg regner med at eldstemann var mer enn 12 da han fikk smake alkohol hjemme ;)

    SvarSlett
  5. Hei gunnhild. Eldstemann var 16 år da han fikk alkohol første gang,yngstemann var like gammel,og det gikk likedan. Håper det går bra med dere. Klem fra nord

    SvarSlett
  6. Hei Gunnhild! Siden jeg er lærer, skal jeg ikke si så mye om foreldre, annet enn at det er mange flotte foreldre, og så er det noen som ikke har skjønt noen verdens ting! Jeg så også denne saken i avisen og tenkte mitt.
    For 4 tiår siden hadde jeg feriejobb i lekeavdelingen hos Steen og Strøm. Når du ser småbarn legge seg på gulvet og hyle til de får det de vil ha, ja, da blir du sikker på at slik vil IKKE DU ha det! Men jeg husker at da min toåring veldig gjerne ville ha en rochefort da vi handlet, fant jeg ingen grunn til å nekte henne det. Hun elsket den osten!
    Må få si at det siste du skrev, gjorde meg glad! Lykke til videre med det og med PC-en!

    SvarSlett
  7. Hei.Har noken gang lest idas dans,og både ledd og grått. Har tenkt mye på deg og familien din etter jeg leste boka første gang. Boka di fikk meg på bena i en tøff periode,den fikk opp øynene mine,at noen har det verre enn meg og alikevel holder seg oppreist,så tusen takk.Har du noen gang tenkt på å skrive en oppfølger,om hvordan det har gått med dere etter Idas bortgang?tror mange lurer på det.

    SvarSlett
  8. Grethe. Toåringer og roquefort er ingen dagligdags kombinasjon :) For en stund siden stod en liten tass foran fiskedisken og hylte. Han ville ha fisk! Mamman så på meg, lo, og sa; "Jeg er så glad for at noen ser dette."
    RS: Takk for god kommentar til Idas Dans. Det er jaggu ikke alltid lett å komme seg opp av gørra og på bena. Det vet jeg en del om for tiden ;)
    Oppfølger? Tja, vi får se ...

    SvarSlett
  9. Foreldre skal være foreldre. Ikke bestekompis. Da jeg var liten(Som jo ikke er så frøktelig lenge siden, kremt kremt), fantes det noe som kaltes "krokodilletårer". Om man gråt for å oppnå noe, fikk man høre at "nå gråter du bare krokodilletårer". Dette var selvsagt en blodig fornærmelse :D

    En annen ting jeg synes er litt bekymringsverdig, er at man skal bli voksen så fort i dag, i alle fall i Oslo. 12-åringer som sminker seg, kler seg og snakker som om de var i alle fall 5år eldre. Og det er så synd. Man skal være voksen så stor del av livet.

    (Jeg nyter fremdeles å kunne være vanvittig barnslig innimellom. Som 21åring. Slå den!)

    SvarSlett
  10. Hjelp! Snus og røyk på konfirmasjonsleir? Da er nok verken konfirmasjonsleiren eller foreldrene som de en gang var. Men hva vet vel jeg? Jeg er jo bare 21 og er ikke gammel nok til å si "da jeg var ung" engang.

    Men jeg vet hva slags mor jeg en gang VIL bli, og det er jo pga av mine egne foreldre. Jeg var veldig sint på de da jeg ikke fikk lov til ting, og de var jo selvfølgelig dumme og teite og skjønte ingen verdens ting. Men likevel er jeg glad for at de satte de grensene som de gjorde og viste hvem som var sjefen. Nå føler jeg selv at jeg har vokst opp til å bli ei oppgående jente som vil videreføre verdiene som de har gitt meg til mine egne barn. Barn TRENGER grenser.

    Foreldrene mine var absolutt ikke mine facoritter i løpet av fjortistida, men nå kan jeg med hånda på hjertet si at de er både mine foreldre OG mine beste venner.

    SvarSlett
  11. Hei igjen, Gunnhild! Lærer eller ikke lærer, nå blander jeg meg inn i debatten likevel. Har nettopp hørt fra husbonden, han sitter på toget fra Bergen, har nettopp passert Finse. Toget er fullt, blant annet med barnefamilier. Hvordan det går? Joda, mor og far har det fint, de sitter med hver sin elektroniske "leke", Ipod og mobil. Barna, derimot, har ingen leker. De er slitne og fordriver tiden med krangel og bråk! Og gjør turen til et lite mareritt for de medreisende. Tror det er bra at jeg befinner meg her, jeg ville nok hatt store problemer med å beherske meg!

    SvarSlett
  12. Thale: Jeg er så enig med deg. 12-åringer som ser ut som 20 åringer er bare trist. Hvor ble det av barndommen da? Den gikk jaggu fort over.
    Malin: Fornuftige grenser skaper trygghet. Da jeg vat fjortis var mine foreldre også noe av det teiteste som fantes. Og da mine egne barn var fjortiser var deg jeg som var teit. Og det spørs om ikke de blir like teite når deres barn er fjortiser. Det er da jeg har håp om å bli kul mormor :) Men røyk og alkohol kommer jeg nok ikke til å utstyre dem med.
    Grethe: Det er kanskje dere lærere som ser best resultatet av foreldres forskjellige oppdragermetoder, eller manglende oppdragermetoder. Jeg har aldri vært i tvil om at der er vårt ansvar, som foreldre, å sørge for at barna våre kan sitte stille, oppføre seg ordentlig både overfor lærer og medelever. Slik at læreren kan gjøre jobben sin, og medelevene kan gjøre sin, uforstyrret.
    Og denne eksplosjonen av elektronikk! Gå på restaurant og se deg rundt. Der sitter annenhver gjest med telefonen til øret, eller i fanget, med fingrene på tastaturet. Hvor kommer den gode samtalen til å bli av, etter hvert? Hvem skal lære den oppvoksende slekt den kunsten?
    Det er fint at verden går fremover. Men ikke alle fremskritt er av det gode ;)

    SvarSlett
  13. Når jeg oppdrar de søte små og merker motviljen i dem mot mine innspill/forslag/forventninger, bruker jeg mitt evige argument: Dette gjør jeg, ikke for min egen del, men for at dere skal bli mennesker som andre menensker vil være sammen med.
    Den går inn. Oppdragelse og folkeskikk er gaver vi gir barna våre for å hjelpe dem videre i livet, likeledes må de lære å respektere regler. Og ingen, absolutt ingen ungdom, skal få lov til å røyke eller snuse med foreldrenes samtykke. Skamme seg skulle de, i likhet med den sikkert überkule kateketen som tror han er på lag med ungdommen. Fysj.

    SvarSlett
  14. Se der, fru Storlien, fikk du blåst ut litt :)
    Jeg er forøvrig enig i alt du sier her. Fysj

    SvarSlett
  15. Jøss, snakker om å lukke øya for hvor ansvaret ligger! Hva venter disse foreldrene, at resten av samfunnet står klart til å tilrettelegge for datteren deres, når det senere i livet er noe som ikke passer damen?! Ærlig talt! Jenta blir korrumpert fra starten av, gjort til krøpling hva gjelder det å ta hensyn til sine omgivelser og å godta at regler er til for at alle skal få være med, og vil innta de voksnes rekke ganske bortskjemt .. synd for oss andre i første rekke, veldig synd for jenta i neste! Derfor er det viktig at man tør være voksen, tør trekke grenser - og jeg ville pokker`n heller ikke stå tilbake for å si at "sånn er det!" og ferdig med det. Det har blitt så trendy å la barna få diskutere alt mulig, det tror jeg heller ikke er noen god ting - barn som alltid argumenterer, blir ufyselige. Tema sist i klassen min i vernepleie :) nettopp med fokus på argumenterende barn! Voksne skal være autoriteter. Og må tørre å være voksne! Takk for godt fokus på samfunn :) Godt å se at du er bedre! Klem på deg :)

    SvarSlett
  16. Ja, ikke sant, Embla. Setningen "fordi jeg sier det," har vært fy lenge. Jeg tror det er på tide å ta den fram igjen.
    Vi som har levd en stund burde ha mer erfaring og vite mer enn et barn. La oss ta i bruk denne erfaringen til beste for barna. Og våge å si nei, når det trengs. Ingen av oss ønsker barn som andre kaller bortskjemte drittunger. Det er opp til oss foreldre å sørge for at det ikke skjer.
    Det er til beste for oss, og ikke minst for barna våre.

    SvarSlett
  17. Er så enig med fru Storlien.
    Jeg er ofte for streng til tider, men heller det syntes jeg.

    Leste i en bok om barneoppdragelse at det ikke er så bra å være "venninner" med barna sine. Og det er jeg enig i.

    Jeg har hatt en mamma som har vært mamma og ikke venninne. Som har satt grenser , men hatt masse kjærlighet å gi:) Og det har jeg vært veldig glad for. Jeg er nok en mor som min mor var.



    Wib

    SvarSlett
  18. Jeg er (også?) en av de "kjipe" foreldrene som mener at vi noen ganger godt kan legge unna den massive valideringen og overtalelsesargumentasjonen vi pakker ungene inn i og rett og slett bestemme. Disse barna skal tross alt også lære seg til å forholde seg til autoriteter.

    SvarSlett
  19. Wibeche og Lin; jeg var nok også av de kjipe foreldrene. Det var moren min også. Og jeg ser at barna mine er i ferd med å bli det samme. Men jeg har endt opp med verdens flotteste unger og verdens skjønneste barnebarn :)
    Jeg er fremdeles ikke mine barns bestevenninne. Gudskjelov. De har egne venner og det har jeg også. Men fy søren så moro vi har det når vi er sammen.
    Og så er vi jo glad i hverandre da ...

    SvarSlett
  20. Det er selvsagt hver enkelts oppgave å sette grenser når en kan. Og foreldre har oftest anledning til dette. Men, i dette tilfellet mener jeg kateketen har gått aaaalt for langt.

    SvarSlett
  21. Dnort: Jeg synes nok at alle har gått aaaalt for langt i å tilpasse seg en tenårings nokså urimelige krav.

    SvarSlett
  22. nei.

    kort og godt.

    eller for å utbrodere: nei, det er ikke greit. ikke av foreldrene, ikke av kateketen.

    hun får pinadø snike seg til det som alle andre!

    åkei. siste setninga var litt spøk. at jeg syns foreldrene her gjør noen mildt sagt MERKELIGE valg, det er derimot ikke spøk.

    SvarSlett
  23. vaarloek: Jeg er faktisk helt enig med deg. "Hun får pinadø snike seg til det som alle andre!"
    Dobbeltmoral, kanskje? Men jeg synes det er stoooor forskjell på det å få tillatelse og det å snike seg til. Vi kan ikke gjete barna våre. De må ta egne valg. Men kjøper du røyk til barna dine er det som å pushe en avhengighetsskapende last på dem. Sniker de seg til det, vet de i det minste at det de gjør ikke er akseptert.
    Så de får pinadø snike seg til det :)

    SvarSlett